Monday, July 13, 2009




Dipetik dari Berita Harian (12/07/09)
Selatan: Ibu bapa perlu terap budaya cemerlang

MUAR: Ibu bapa diingatkan supaya tidak memperlekehkan bakat yang ada pada anak-anak, sebaliknya menerapkan budaya kecemerlangan terutama dalam bidang pendidikan bagi membolehkan mereka mencapai kejayaan di peringkat lebih tinggi. Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Naning, Datuk Abdullah Ali, berkata kesilapan ibu bapa yang sering mengabaikan kejayaan anak pada peringkat sekolah rendah juga boleh melemahkan semangat mereka untuk terus menimba ilmu pengetahuan. Beliau berkata, generasi muda yang tidak dilengkapkan dengan ilmu pengetahuan menyebabkan ramai remaja masa kini terjebak dalam kegiatan tidak berfaedah seperti gejala sosial, maksiat dan jenayah.





"Keadaan seumpama itu jika dibiarkan berterusan bukan saja boleh menjejaskan imej sesebuah keluarga dan masyarakat, malah turut merugikan bangsa dan negara. "Negara memerlukan generasi berilmu bagi membolehkan mereka meneruskan kesinambungan pemimpin terdahulu dan sekarang untuk menjana ekonomi dan pembangunan bagi kesejahteraan rakyat," katanya. Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Penyampaian Anugerah Kecemerlangan 2008 Sekolah Agama Simpang Jeram, Bakri, di sini, kelmarin.
Hadir sama, guru besar sekolah itu, Juraimi Mohamad; Pengerusi Badan Kebajikan, Giman Liput serta Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Salleh Ahmad Shukur. Abdullah yang juga bekas murid sekolah agama kampung itu berkata, kejayaannya dalam bidang pendidikan sehingga memiliki diploma dan ijazah daripada beberapa pusat pengajian tinggi dalam dan luar negara bermula di peringkat sekolah rendah Melayu dan agama di kampung itu. Beliau berkata, sebaik menyandang jawatan guru sekolah agama di beberapa sekolah agama di daerah ini, beliau berusaha untuk menambah ilmu pengetahuan di peringkat menengah sehingga mencapai kelulusan bagi membolehkannya melanjutkan pengajian di pusat pengajian tinggi.

No comments:

Post a Comment